Social media | Social ads | Influencer Marketing | UGC
Cellbes
Cellbes är ett svenskt mode- och inredningsföretag från Borås som erbjuder kläder och heminredning för kvinnor och män i alla åldrar och storlekar. Företaget, som grundades 1954 som postorderföretag och är främst känt för sitt breda storlekssortiment och strävan att erbjuda något för alla, oavsett storlek.
Uppdrag
Under min tid på Cellbes arbetade jag med att stärka företagets digitala närvaro och skapa en mer engagerande och modern kundupplevelse. Mitt fokus låg på att kombinera datadriven marknadsföring i sociala medier med kreativa insatser, så som influencer marketing och UGC, för att öka både trafik och försäljning.
Jag gick in i företaget på en roll där jag skulle ansvara för de organiska delarna av sociala medier, influencer marketing och UGC, men blev efter en kort tid befodrad till att även ansvara för den betalda delen av sociala medier.
Jag arbetade främst med det svenska teamet, men hade dagligen internationell kontakt med teamet som arbetade med våra fyra baltiska marknader.
Jag ansvarade för att utveckla och genomföra digitala kampanjer som var anpassade efter målgruppens behov och köpbeteenden. Dels med konkreta erbjudanden och kampanjer, men även med content som skapar mervärde för kunden.
RESULTAT
Genom att analysera kunddata och följa upp kampanjresultat bidrog jag till att identifiera nya möjligheter och förbättringsområden. Ett särskilt fokus låg på att testa och implementera nya digitala verktyg och strategier för att ligga i framkant i en snabbt föränderlig bransch.
Mitt arbete på Cellbes gav mig värdefull erfarenhet av att arbeta i en e-handelsmiljö där fokus låg på att skapa en balans mellan kreativa uttryck och mätbara resultat.
Sociala medier
Mitt arbete med de organiska sociala medierna har präglats av kreativitet, strategiskt tänkande och ett starkt fokus på att skapa engagemang och bygga långsiktiga relationer med målgruppen. Ett av mina mest framstående projekt var BH-skolan, som jag skapade under Rosa Bandet-månaden för att öka medvetenheten om brösthälsa och stärka Cellbes varumärke i samband med denna viktiga kampanj.
Konkreta insatser
Utöver specifika kampanjer som BH-skolan arbetade jag strategiskt med att optimera Cellbes organiska innehåll på fyra marknader (SE, FI, DK, NO) för att skapa en enhetlig och inspirerande närvaro i sociala medier. Genom att analysera målgruppens beteende och preferenser skapade jag innehåll som stärkte relationen till följarna och drev organisk tillväxt, vilket inkluderar allt från storytelling, kampanjer, influencer marketing och användargenererat innehåll (UGC) till trender och tema-inlägg kopplade till årstider och aktuella händelser.
RESULTAT
Mitt arbete med organiska sociala medier har resulterat i ökad räckvidd, högre engagemangsgrad och en tydligare varumärkesidentitet som våra följare känner igen och uppskattar.
Konkreta insatser
Under Rosa Bandet-månaden tog jag initiativet att göra en BH-skola i sociala medier. Jag planerade ett inlägg per dag med tillhörande stories som alla gav information och inspiration om hur du undersöker dina bröst, vilka BH-modeller vi hade som passade olika former, samt vad man ska tänka på när man tar hand om sina underkläder. Jag kombinerade även detta tillsammans med vår influencer marketing där vi hade profiler som pratade om t.ex. hur de mindes när de köpte sin första BH, hur viktigt det är att undersöka sina bröst och liknande ämnen.
RESULTAT
Kampanjen lyfte både praktiska tips och budskap om vikten av regelbundna kontroller, vilket skapade stort engagemang bland våra följare. Med visuellt tilltalande innehåll och en personlig tonalitet nådde kampanjen ut till en bred publik, skapade varumärkeskännedom och bidrog till konverteringar.
Social Ads
Under min tid på Cellbes ansvarade jag för den betalda marknadsföringen på åtta olika marknader (SE, FI, DK, NO, PL, LV, EE, LT , vilket krävde en strategisk och målgruppsanpassad approach för att nå resultat i en konkurrensutsatt e-handelsmiljö.
Mitt arbete började med att analysera varje marknads unika förutsättningar, inklusive kundbeteenden, kulturella preferenser och aktuella trender, samt vem målgruppen var.
Konkreta insatser
Med insikterna utvecklade jag kampanjer som var anpassade för varje marknad, samtidigt som jag säkerställde att de var i linje med Cellbes övergripande varumärkesidentitet och kampanjplan.
Jag arbetade med annonsering på Meta för att maximera räckvidd och konverteringar. Varje kampanj var optimerad för specifika mål, som att driva trafik till webbplatsen, öka försäljning eller stärka varumärkeskännedom. Genom att testa olika annonstyper och budskap kunde jag identifiera vad som fungerade bäst på respektive marknad.
Ett viktigt fokus i arbetet var kontinuerlig optimering. Jag använde analysverktyg för att följa upp prestanda och satt i resultatmöten 2-3 gånger i veckan med centrala personer på företaget. Budgetar justerades och målgrupper förfinades vid behov. Arbetet ledde till förbättrade nyckeltal som högre ROAS (Return on Ad Spend), lägre CPC (Cost per Click) och ökade konverteringar på samtliga marknader.
Resultat
Genom att kombinera lokal relevans med en datadriven och innovativ strategi lyckades jag bidra till att stärka Cellbes digitala närvaro över flera marknader.
UGC, User Generated content
Ansvarade för all UGC, User Generated Content, från de åtta olika marknaderna (SE, FI, DK, NO, PL, LV, EE, LT. Hade kontakt med kreatörer och var även tekniskt ansvarig för arbetet, samt hade kontakt med vår systemleverantör.
Ansvaret innefattade att välja ut, kvalitetssäkra och publicera det UGC-innehåll som synkade med vår övergripande kampanjplan, för att visa aktualitet och inspirera kunderna i realtid, vilket ledde till en ökad försäljning.